Prezydium Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego z najwyższym zaniepokojeniem zapoznało się z informacją o planowanej katastrofalnie niskiej alokacji środków w Krajowym Planie Odbudowy na rzecz nauki i szkolnictwa wyższego. W opinii Rady, radykalne zmniejszenie środków w stosunku do wcześniejszych wersji planu uczyni nierealną realizację filarów tematycznych:
3) inteligentny i trwały wzrost sprzyjający włączeniu społecznemu
oraz
6) rozwiązania dla przyszłych pokoleń, w tym edukacja i umiejętności
przy wręcz śladowym (na tle innych obszarów) poziomie finansowania dedykowanego nauce i szkolnictwu wyższemu.
W ocenie Prezydium Rady, realizacja Krajowego Planu Odbudowy nie będzie możliwa bez właściwego zaangażowania najwyżej wykwalifikowanych kadr i odnowionej infrastruktury badawczej zgromadzonych w szkołach wyższych oraz w instytucjach nauki. Z perspektywy strategicznego dokumentu Polska Mapa Infrastruktury Badawczej, ewentualne ograniczenie finansowania projektów infrastruktury badawczej i technologicznej jedynie do Sieci Łukasiewicz byłoby działaniem nieracjonalnym i skutkującym utratą szans na pełne zaangażowanie sektora nauki w Polsce w rozwój cywilizacyjny. W opinii Rady, to właśnie projekty inwestycyjne dotyczące infrastruktury B+R ujęte w PMIB powinny stanowić podstawę do finansowania w ramach Krajowego Planu Odbudowy.
Ponadto, uwzględniając zasady zrównoważonego rozwoju, a także wymogi zielonej gospodarki, Rada uważa za absolutnie nieuzasadnione pominięcie w projekcie KPO nakładów na kompleksową termomodernizację kampusów akademickich. Tym bardziej, że stan wielu kampusów istotnie odbiega od współczesnych standardów techniczno-środowiskowych. Dlatego całkowicie niezrozumiałe jest pominięcie tego elementu planu, przedłożonego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Nauka i szkolnictwo wyższe ─ w każdym kraju ─ są i będą naturalnymi czynnikami zrównoważonego rozwoju, także po zapaści pandemicznej. Skuteczne wykorzystanie zgromadzonego w nich potencjału intelektualnego i materialnego w kontekście wyzwań, jakie stawia Krajowy Plan Odbudowy, będzie możliwe jedynie przy alokacji środków adekwatnej do poziomu tych wyzwań.
Stanowisko otrzymuje Minister Edukacji i Nauki.
Przewodniczący Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Prof. Zbigniew Marciniak